Vnitřní řád
I. Podrobnosti k výkonu práv a povinností účastníků zájmového vzdělávání a jejich zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci
-
- Slušné chování, vzájemná tolerance a respekt jsou základními pravidly provozu Salesiánského střediska mládeže – domu dětí a mládeže Plzeň (dále jen Střediska).
- Účastníci zájmového vzdělávání a zaměstnanci Střediska udržují vzájemné dobré vztahy, při zájmovém vzdělávání dbají pravidel slušného chování.
- Účastníci zájmového vzdělávání májí právo navštěvovat aktivitu na základě podmínek stanovených školním vzdělávacím programem a podmínek poskytování služeb Střediska. Účastníci mají právo na rozvoj osobnosti dle nadání, fyzických a rozumových schopností.
- Účastníci zájmového vzdělávání mají právo využívat prostory a vybavení Střediska v souladu s navštěvovanou aktivitou, s ohledem na její obsah, zaměření a termín.
- Účastníci zájmového vzdělávání se mohou podílet na tvorbě programu zájmového útvaru, jejich námětům musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku.
- Účastníci zájmového vzdělávání a jejich zákonní zástupci mají právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání.
- Účastníci zájmového vzdělávání mají právo na informace a poradenskou pomoc Střediska v záležitostech tohoto vzdělávání.
- Účastníci zájmového vzdělávání jsou povinni dodržovat tento vnitřní řád, předpisy a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž jsou seznámeni při zahájení vzdělávání.
- Účastnící zájmového vzdělávání musí plnit pokyny pedagogických pracovníků a vedoucích vzdělávání.
- Účastnici zájmového vzdělávání jsou sami zodpovědní za peníze, cennosti a drahé předměty, které mají u sebe. Středisko za tyto věci zodpovídá jen v případech, kdy tyto věci byly svěřeny do úschovy pracovníkovi Střediska.
- Účastníci zájmového vzdělávání jsou povinni bezodkladně odevzdat nalezené předměty pracovníkovi Střediska.
- Zákonní zástupci členů zájmových útvarů jsou povinni omluvit předem nepřítomnost účastníka vzdělávání na schůzce.
- Účastníci zájmového vzdělávání jsou povinni poskytovat Středisku údaje nezbytně nutné k vedení školní matriky a další údaje podstatné pro průběh vzdělávání.
- Účastníci zájmové činnosti jsou povinni informovat vedoucího činnosti o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtíží nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na bezpečnost při prováděné činnosti nebo ohrozit další účastníky.
- Účastníci se po dobu schůzky smí zdržovat pouze v místnosti určené pro příslušnou činnost a nesmí narušovat práci ostatních.
- Z učeben je zakázané cokoli odnášet bez svolení vedoucího zájmového útvaru.
- Útvary zájmového vzdělávání jsou zpoplatněny, povinností účastníků či jejich zákonných zástupců je uhradit toto zpoplatnění.
II. Provoz a vnitřní režim Střediska
Provoz Střediska
- Celoroční provoz se řídí harmonogramem školního roku; pravidelné zájmové vzdělávání je zahájeno v září kalendářního roku a je ukončeno v červnu roku následujícího; příležitostné a spontánní zájmové vzdělávání probíhá ve stejném období.
- Letní tábory a další letní akce probíhají v červenci a srpnu.
Vnitřní režim Střediska
- Zájmové vzdělávání probíhá:
- V prostorách Střediska.
- V pronajatých prostorách.
- Ve veřejných prostorách.
- V prostorách, kde se uskutečňuje letní činnost.
- V případě zájmové činnosti probíhající na Středisku se účastníci zájmového vzdělávání scházejí 5 minut před zahájením schůzky u recepce Střediska a počkají na příchod vedoucího zájmového útvaru, který je poté odvede do určené místnosti. V případě zájmové činnosti probíhající mimo prostory Střediska se účastníci scházejí na předem určeném místě.
- Rodiče čekající na děti se zdržují v místnosti pro rodiče vedle recepce.
- Vstup do místnosti, ve které probíhá zájmový útvar, je možný až za doprovodu vedoucího tohoto útvaru.
- V případě úrazu řeší další postup vedoucí zájmového útvaru.
- Po skončení schůzky vedoucí zájmového útvaru doprovodí účastníky k recepci a dohlédne na bezproblémové opuštění prostor Střediska, příp. na vhodné zapojení do volnočasového klubu.
- V prostorách Střediska je zakázáno kouřit, požívat alkoholické nápoje a jiné návykové látky. Všichni zaměstnanci Střediska mají povinnost vyzvat osobu, která nedodržuje zákaz kouření nebo používání elektronické cigarety, nebo je zjevně pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky a je ve stavu, v němž ohrožuje sebe nebo jinou osobu, majetek nebo veřejný pořádek, aby v tomto jednání nepokračovala nebo aby prostor Střediska opustila.
- Ve Středisku není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem zájmového vzdělávání, reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj účastníků zájmového vzdělávání nebo přímo ohrožující či poškozující životní prostředí.
Způsob evidence účastníků zájmového vzdělávání
- Účastníci zájmového vzdělávání jsou evidování v listinné podobě prostřednictvím písemné přihlášky a v elektronické podobě v interním databázovém systému.
- Účastníci jsou povinni vyplnit přihlášku, ve které je uvedeno jméno a příjmení, rodné číslo, státní příslušnost, místo trvalého pobytu, navštěvovaná škola, údaje o zdravotní způsobilosti, telefonické spojení a podpis zákonného zástupce. Účastníci jsou vedeni v denících zájmové činnosti a ve školní matrice.
- Účastníci táborových a pobytových akcí jsou povinni vyplnit přihlášku a potvrzení o bezinfekčnosti.
- Účastníci příležitostných akcí se evidují podle typu akce zvoleným způsobem: stvrzují svou účast podpisem na prezenční listině; vyplňují přihlášku; jsou evidováni v databázovém systému.
III. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků zájmového vzdělávání a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
-
Oblast bezpečnosti
Za řízení a kontrolu na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví (BOZP) a požární ochrany (PO) při poskytování zájmového vzdělávání zodpovídá vedoucí správy a provozu.
Účastníci zájmového vzdělávání:
- počínají si tak, aby nezpůsobili porušení bezpečnosti a poškození zdraví sobě ani jiným účastníkům,
- dodržují provozní řády jednotlivých místností Střediska,
- dodržují pravidla pro zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví a požární předpisy vydané písemnou formou v deníku zájmové činnosti,
- nevnášejí do budovy Střediska nebezpečné předměty,
- v případě zjištění vzniku rizika nebo případných nedostatků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví a požární ochrany upozorní na tuto skutečnost vedoucího zájmového útvaru,
- při činnosti účastníci dbají pokynů vedoucího, s přístroji a nářadím pracují tak, aby nedošlo k úrazu.
Oblast ochrany před sociálně patologickými jevy
Účastníci zájmového vzdělávání:
- dodržují pokyny vedoucích zájmového vzdělávání vedoucí k zamezení a předcházení vzniku sociálně patologických jevů, projevů diskriminace, nepřátelství a násilí u účastníků zájmového vzdělávání i v souvisejících činnostech,
- upozorní vedoucího zájmového vzdělávání na případné zjištění či podezření na možný výskyt sociálně patologických jevů, projevů diskriminace nebo násilí.
Pedagogičtí pracovníci:
- při zájmovém vzdělávání přihlížejí k základním fyziologickým potřebám účastníků, vytvářejí podmínky pro jejich zdravý vývoj a předcházení vzniku sociálně patologických jevů, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí účastníků,
- v případě zjištění uvedených negativních jevů a projevů neprodleně zjednat nápravu a ihned informovat vedení Střediska o zjištěných skutečnostech a přijatých opatřeních.
IV. Podmínky zacházení s majetkem Střediska ze strany účastníků zájmového vzdělávání
-
- Všichni účastníci zájmového vzdělávání jsou povinni nakládat s majetkem Střediska účelně, šetrně a hospodárně.
- V případě zapůjčení pomůcek a vybavení je nutné vrátit vše v původním stavu.
- V případě poškození nebo ztráty má Středisko nárok na vymáhání úhrady vzniklé škody.
- Při veškeré činnosti je nutné šetřit majetek Střediska, neplýtvat vodou a elektrickou energií.