Drobečková navigace

Hlavní strana > Sociální služby > Centrum pomoci Střecha > Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi

Základní rámec

Služba sociálně aktivizačních služeb je poskytována bezplatně podle § 72 zákona o sociálních službách. Fakultativní služby (výlety, tábory) nabízené podle § 35 odst. 4 téhož zákona mohou být poskytovány za úhradu, a to až v plné výši nákladů za tuto službu, jak je stanoveno v § 77 téhož zákona. 

Poslání

Nabízet pomoc dětem a jejich rodinám potýkajícím se s vážnými i přechodnými výchovnými problémy, které rodiče nedokážou sami bez pomoci překonat.

Cíle

  • Kompetentní rodič, s vhledem do prožívání a potřeb dítěte.
  • Rodič, rozumějící své roli, jak ve vztahu k dítěti, tak v partnerském životě.
  • Dítě, znající svou hodnotu, práva a roli v rodinném systému.
  • Zkoordinovaný přístup institucí a rodiny vzhledem k dítěti.
  • Rodič s vhledem do své vlastní vývojové a vztahové historie. Vědomí si možného uplatňování svých, často nepraktických, případně nevhodných, výchovných a vztahových stereotypů, vycházejících z vlastní zkušenosti (CAN).
  • Zreflektovaný vztah rodičů resp. partnerů či osob v roli rodiče (zahájení procesu harmonizace).
  • Rodiče, hledající a nalézající vlastní výchovné zdroje a inspirace.

Zásady

  1. Individuální přístup
  2. Podpora uplatňování vlastních zájmů
  3. Vedení klienta k převzetí odpovědnosti za své jednání
  4. Salesiánský přístup

Cílová skupina

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou poskytovány rodině s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje. Služba je poskytována také v preventivním charakteru u rodin, kdy je možné předpokládat obtížné situace v průběhu vývoje dítěte.

Služba sociálně aktivizačních služeb je poskytována těmto skupinám:

  • rodinám s dětmi a mládeží ve věku 7 – 26 let, které mají výchovné obtíže,dětem a dospívajícím, kteří hledají směr svého života,
  • dětem a dospívajícím, jejichž zdravý vývoj je ohrožen (porušování norem, poruchy chování, poruchy pozornosti, děti týrané, špatně přizpůsobivé, špatně se začleňující do kolektivu, šikanované atd.),
  • rodičům, kteří se potýkají s obtížnými výchovnými problémy,
  • rodičům a těm, kteří se chtějí rozvíjet v umění výchovy a předcházení možným obtížím.

Cílová skupina věkově:

  • mladší děti (7 –10 let)
  • starší děti (11 – 15 let)
  • dorost (16 – 18 let)
  • mladí dospělí (19 – 26 let)
  • dospělí (27 – 64 let)

Provozní doba

  Ambulantní forma Terénní forma
Pondělí 8:00 – 12:00, 12:30 – 18:00 8:00 – 12:00, 12:30 – 18:00
Úterý 8:00 – 12:00, 12:30 - 14:30 8:00 – 12:00
Středa 8:00 – 12:00, 12:30 - 18:00  
Čtvrtek 8:00 – 12:00, 12:30 - 18:00 8:00 – 12:00, 12:30 - 18:00
Pátek 9:00 – 12:00, 12:30 - 13:30 8:00 – 12:00

Kapacita služby

Ambulatní

Maximální kapacita Poznámka
počet klientů 1 okamžitá kapacita = 5 klientů/den

Terénní

Maximální kapacita Poznámka
počet klientů 1 okamžitá kapacita = 10 klientů/den

Základní činnosti

Základní činnosti při poskytování sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:

  1. výchovná, vzdělávací a aktivizační činnost,
  2. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
  3. sociálně terapeutické činnosti,
  4. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Nabízené přístupy služby:

  • Výchovné poradenství
  • Aktivní sociální učení
  • Arteterapie
  • Efektivní doučování
  • Psychorelaxační aktivity
  • Individuální asistence
  • Zprostředkování dalších služeb nabízených Střediskem (otevřený klub Balón, nízkoprahové zařízení Vzducholoď, zájmové kroužky, bezplatné doučování)
  • Fakultativní činnosti – výlety, tábory apod. 

Způsob poskytování

Každý uživatel sociální služby má určeného klíčového pracovníka, který s uživatelem nastavuje na základě vyjednaných potřeb a cílů uživatele individuální plán služby. Tento plán je písemný, klíčový pracovník ho společně s uživatelem a nastavenými cíli průběžně vyhodnocuje.

Služba je poskytována na základě uzavření Dohody o poskytování sociální služby.

SAS dohoda.png

 

Podávání stížností a podnětů

Stěžovat si na kvalitu poskytované služby, vyjádřit přání nebo podat připomínku ke změně konkrétní praxe může podat kterýkoliv uživatel sociální služby a to zcela beztrestně.

Stěžovat si je možné na pracovníka Centra pomoci, vedoucího Centra pomoci nebo na konkrétní praxi Centra pomoci. Stížnost na pracovníka řeší vedoucí, stížnost na vedoucího a praxi řeší ředitel Střediska. Ústní stížnost, je-li to v jeho kompetenci, řeší pracovník na místě. Není-li to v jeho kompetenci, postoupí ji vedoucímu.

Stížnost lze podat:

  • osobně,
  • písemně (poštou nebo elektronickou poštou),
  • telefonicky (vedoucí služby, recepce),
  • anonymně (schránka umístěná u recepce Střediska),
  • prostřednictvím voleného zástupce.

Poskytovatel stížnost eviduje a řeší nejpozději do 14 dnů ode dne přijetí stížnosti. O výsledku, případně prodloužení lhůty vyřízení stížnosti, informuje poskytovatel stěžovatele osobně, telefonicky či emailem. U anonymních stížností výsledek řešení stížnosti poskytovatel zveřejňuje na informační vývěsce na adrese poskytovatele. Pro případ nespokojenosti s řešením ředitele Střediska je možné si stěžovat u zřizovatele (Salesiánská provincie Praha), nebo u ochránce lidských práv.